Får det bära – eller brista?

Nu närmar vi oss hösten med stormsteg. Förväntansfulla hundar ska ut och springa med ett energiöverskott som har lagrats under hela sommaren. Ivern och lyckan är total, både för hundar och förare! Men nu börjar också mina säkerhetsnerver att göra sig påminda. Kommer linorna verkligen att hålla?

Jag är en person med livlig fantasi, på gott och ont. När det kommer till säkerhetstänk så är det faktisk en god egenskap att kunna se olika scenarion framför sig. Att tappa spannet är det absolut värsta som kan hända en hundförare. Fyra, åtta, tolv galna draghundar som plötsligt inte har något motstånd i selarna. Hur snabbt kan de springa när ingenting håller dem tillbaka? Hur långt? Och vart?

Den största delen av träningen går på grusvägar.

Vi som tränar barmark, på små skogsvägar i södra Sverige, har nog alla tänkt tanken emellanåt. De områden av körvägar som vi använder omringas ofta av stora och trafikerade vägar och ibland även tågtrafik. Bilar är hårda. Hundar är mjuka. Ni förstår poängen.

Jag är smärtsamt medveten om detta. Varje år dubblar jag linorna för att vara på den absolut säkraste sidan. Tripplar. Fyrdubblar. Jag vill ha en extra säkerhet i varje led mellan fordon och spann. Jag har varit med om att en vajer brustit en gång. Vi hade änglavakt, det var en vajer långt fram i spannet och friktionen hos gummibeklädnaden var det enda som hindrade ledarhundarna från att försvinna framför mig.

Men hur fungerar egentligen en vajer? För mig så är kunskap alltid nyckeln. Till säkerhet, god hundhållning, lyckad träning. Jag måste få veta! Min nyfikenhet väcktes på nytt när Tobias Eliasson började berätta om vajrar, i ett forum på nätet. Han måste kunna svara på mina frågor?

Hej Tobias! Hur kan du veta så mycket om vajer egentligen?

Hej! Jag har arbetat med kranar, lyft och vinschar inom offshoresektorn i drygt 10 år! Seglat på ombord på fartyg från 16-29 år ålder och vajer har varit mitt jobb länge. Jag och min fru Sara tränar och tävlar med siberian huskies och startade nyligen företaget Swedish Centerlines som tillverkar dragutrustning.

– Tobias, hur mycket kan en vajer hålla?

Ja, det var en smal fråga som kräver ett brett svar 😊 men jag ska försöka svara kortfattat och nära fullständigt.

Hur mycket en vajer håller beror på en del faktorer:

1, Kvalitet och uppbyggnad
2, Hur den har pressats eller gjutits
3, Ålder och slitage

Vajer, eller stållina som det kallas, kan vara uppbyggd på många olika sätt beroende på vad den skall användas till. De olika typerna har för- och nackdelar och tål då också olika belastningar.

Precis som med vanliga rep och linor, är stållinor uppbyggda av flera trådar som tvinnas ihop till kardeler som i sin tur slås eller flätas och tillsammans bildar ett starkt rep av metall.

Kvalitén på det stål som används, är av stor betydelse. En vajer som är köpt hos en lågvarubutik är inte att rekommendera till viktiga ändamål, då dessa ofta är av sämre kvalitet och saknar information om brottstyrka och uppbyggnad.

Hur ska jag då ska veta vad min vajersektion klarar för belastning? Fråga där du köper dina sektioner! En seriös tillverkare kan svara på den frågan. Det är nämligen så att tjockleken på stållinan inte behöver vara avgörande utan ibland kan en tunnare vajer vara starkare än en grövre. Jag har skrivit ett par exempel i slutet av texten, för dig som vill veta mer om beteckningar och brottslast. Det finns för- och nackdelar men det viktigaste att lägga på minnet är att det finns stora skillnader mellan vajer och vajer.

Man måste också ta i stort beaktande att de öglor som är pressade i ändarna kan vara avgörande för hur hållbar vajern blir. Presslås-tillverkaren garanterar bara att låsen klarar 90% av brottslasten och detta om den som pressar gör helt enligt de föreskrifter som finns. Det finns inga som helst garantier att en vajer, som inte är pressad på rätt sätt, tål någon belastning överhuvudtaget.

Jag får ofta se exempel på både vajersektioner, stakeouts med mer där öglan öppnat sig och detta beror oftast på någon av följande fyra orsaker:

1, Man har pressat direkt på en plastad vajer.
2, Man har använt fel presslås
3, Man har inte pressat låset till rätt slutmått, något som i regel beror på att man använt fel verktyg.
4, Man har pressat för hårt eller från flera håll

Så när ni köper vajer, fråga efter vad vajern faktiskt tål och om den är pressad enligt gällande föreskrifter!

Det är idag näst intill helt omöjligt för en privatperson att veta om lintillverkaren har den utrustning och kompetens som behövs, så hur ska man då veta att man köper från rätt ställe? Jag rekommenderar ingen att köpa hemmatillverkade sektioner! Köp av registrerade firmor som har ett rykte att upprätthålla.

 


– Hur starkt är ett hundspann?

Ja, det var en bra fråga! Alla vill nog ha ett starkare spann. Kanske kan vi kalla enheten för BdP ”Brake dogpower”? Jag har faktiskt inget bra svar men vet att det finns vågar som går att koppla till spannet för att mäta kraften. Det hade helt klart varit en intressant studie!

– Vad kan jag göra för att mina linor ska hålla länge?

1, Häng upp linorna så att de hänger torrt, undan från direkt solljus.

Gemensamt för linor oavsett vad de är gjorda utav (klädda vajrar, Dyneema, polyeten med mer) är att solens strålar nöter och även om plasten ska klara UV-strålning så kommer de med tiden att bli spröda och sköra.

Rena polyeten- och Dyneemalinor riskerar att gå av med tiden. Klädda vajrar spricker i höljet och får då en mycket kortare livslängd eftersom vatten, salt och smuts lättare tar sig in i vajern.

2, Spola av linorna med vatten efter barmarksträningen.

Jag vet själv att man kanske inte alltid har lust att spola av linorna när man varit ute länge och man har en del att göra när man kommer in efter ett pass med hundarna. Men att spola av linorna (ej högtryckstvätt) kommer att minska mycket på slitaget på dina linor. Sand och smuts nöter, speciellt på polyeten och Dyneema som nästan aldrig har något skyddande hölje. OBS! Tvätta inte era linor i alkaliska eller frätande medel, till exempel i tvättmaskinen! Dyneemafibern och dess ytskikt är inte kompis med tvättmedel. Trädgårdsslangen räcker bra! 😊

Vajerlinor som har områden som inte är täckta av plast tar in väta, och med hjälp av sand och smuts som skaver inne i kardelerna rostar den tillslut inifrån. Genom att spola av ökar man livstiden markant.

Linor som blivit skadade i sitt skyddshölje kan med fördel tejpas med ”vulk-tejp” för att förhindra intrång av fukt och smuts.

3, Flytta på dina sektioner.

För dig som kör större spann och har dina linor uppbyggda av sektioner så rekommenderar jag att du med jämna mellanrum byter plats på sektionerna eller rent utav vänder hela linan om den är så uppbyggd.

Sektioner som sitter i ”Wheel-position” får ju bära lasten av hela spannet och med det så slits denna sektionen mer. Genom att vända och byta plats på dina sektioner så slits linorna jämnare.

Kör du många mil under säsongen, och har ett set som inte går att vända på, kanske du bör fundera på att till nästa set med träningslinor överväga ett som går att flytta runt.

För dig med längre Wheel-sektioner finns det lösningar för detta.

4, Använd rätt krokar

Se till att de krokar du använder för att fästa vajersektionen till ATV eller vagn har en godstjocklek som är minimum 1.6 x vajerns diameter. Detta för att du inte ska få en knäck i öglan. Denna knäck reducerar vajerns kapacitet avsevärt.

vajer

– När börjar en vajer bli dålig?

En vajer lever ju inte för evigt och när den gång efter gång sträcks, så utmattas den. Nötning och väta får våra sektioner att åldras och det är inte alltid som detta går att upptäcka genom att se och känna. Exakt hur länge du har en bra sektion beror ju på allt det som står i tidigare svar.

Min rekommendation är att om man kör fler än 6 hundar så bör man inte ha sina linor längre än två säsonger. Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att sektionerna är för dåliga att köra mindre spann med. Kostsamt säger vissa, men jag tycker detta är för hundarnas bästa i förstahand.

Kassering.

Vissa skador/slitage på dina sektioner har större påverkan på hållbarheten än andra. En vajer som har en enstaka tråd som sticker ut, minskar inte kapaciteten men kan ju vara en skaderisk både för hundarna och för dig och kanske behöver bytas ut av den anledningen.

Klämskador och knäckar i vajern som dessa på bilden ovan SKA kasseras.

Tack snälla Tobias för dina svar! Nu ser vi fram emot att få testa era linor och vara med i utvecklingsarbetet!

Du som har frågor om slitage på dina linor kan skicka in bilder till Tobias för att få rådgivning!

______


Mer om beteckningar och brottslast:

Ex 1)

Vi har en vajer som har beteckningen 5 mm 6×19 FC+1

Detta betyder att denna vajern är 5 mm i diameter den har 6 st kardeler som innehåller 19 trådar som är slagna runt 1 st ”Fiber Kärna”. Totalt 114 ståltrådar

 Tillverkaren av vajern har uppgivit att vajern har en brottlast på 1465 kg för en galvaniserad lina och 1337 kg för en rostfri.

Ex 2)

Vajern har en beteckning som är 5 mm 7×19 IWRC

Denna vajern har 6 st kardeler med 19 trådar i varje som är slagna runt en stålkärna som också denna har 19 trådar. Totalt 133 ståltrådar.

Brottlasten på denna vajern av samma fabrikör är 1605 kg för en galvaniserad och 1469 kg för en rostfri.


V
i ser är nu att två vajrar med samma tjocklekar har två helt olika brottlaster (MBL)

Nu lägger vi till faktorn att den 114 trådiga vajern i ex 1) måste ha grövre stål på varje enskild tråd för att komma upp i samma diameter som den med 133 trådar. Grövre trådar bidrar till att vajern inte är lika följsam och den har då har lättare för att få knäckar och utmattningar än den 133 trådiga.

En syrafast eller rostfri behandling bidrar både till försvagning och till en mindre följsam stållina.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s