Tio tips mot prestationsångest

Öka distansen när solen skiner?

1. Ha en plan
Tävling och resultat är viktigt för många. Men vad är viktigast för dig? Det är både modigt och kul att ha en egen plan. Det kan handla om att planera träningsdagar eller säsongsupplägg men en plan kan också ha flera dimensioner så som att ”vila när jag är trött”, ”öka distansen när solen skiner” eller att planera särskilda dagar för enbart gos och lek, för återhämtning, för egoboostar, för motiverande filmer/böcker och så vidare. Fördelen med att ha en plan, är att vi kan använda den som mentalt stöd när vi ser konkurrenterna träna och tävla och plötsligt känner pressen tränga sig på. Tankarna lättar när vi säger till oss själva; ”Vi tränar ju också, men just idag har vi vila för det är en del av vår plan.”

2. Fira de små framstegen
Du kan äta en hel elefant – om du bara delar upp den i tillräckligt små bitar! Det är en konst att kunna se och värdesätta de små framstegen varje dag. En konst som är värd att öva på! Många gånger kan det kännas som att vi står stilla i utvecklingen. Men gör vi verkligen det? När målet är stort och ligger långt borta – kanske många år fram i tiden om vi har stora ambitioner – så kan det lätt kännas som att utvecklingen går långsamt. Men det gör ingenting att den går långsamt, så länge den går framåt! Vi står aldrig helt stilla, men ibland glömmer vi att se de små framstegen i vardagen. Fira och njut av de små stegen så ofta du bara kan! Det är de som till slut en dag tar dig till det stora målet!

3. Bli expert på motgång
Prestationsångesten har en tendens att komma i perioder av motgångar. Hur kan det gå så bra för alla andra? Sanningen är givetvis att alla upplever perioder av framgång och perioder av motgång. Jag läste en gång att ”Det är inte hur du segrar som gör dig till en vinnare – det är hur du hanterar motgångarna!”. Tänk att varje motgång du möter, är en ypperlig möjlighet för dig att öva på detta!

Den som följer alla andra, kommer aldrig att hamna först..

4. Våga vara ett fan
Det finns ingen som alltid lyckas. Att se konkurrenterna nå framgång kan vara väldigt nedbrytande för en tävlingsmänniska. Därför kan det vara bra att våga vara ett fan ibland. Finns det någon av konkurrenterna eller någon inom sporten som du faktiskt gillar? Som du kan följa genom säsongen, stötta, heja på? Det är en härlig gardering mot prestationsångesten. Det är såklart frustrerande att behöva ställa in träningspass, att inte orka eller ha lust ibland eller att få den där bottenplaceringen på tävlingen. Men just de gångerna kanske ”idolen” har lyckats och du kan njuta av glädjen att konkurrenterna fick se sig slagna ändå – av din favoritförare.

5. Stora hemliga mål
Det är lätt att halka in i omvärldens trender och förväntningar. Medaljer, meriteringar, sådant som kan värderas högt bland tävlingsmänniskor. Men vad är egentligen DINA stora drömmar? Att ta makten över sin egen framtid och ge sig friheten att sätta sina helt egna mål – helt oberoende av vad andra ska tycka, det kan ge en enorm boost på självförtroendet. Att bära på sina drömmar och hemliga mål, kan ge ett fint perspektiv och förminska de små vardagliga motgångarna som dyker upp längs vägen.

6. Våga fråga
Elitförare är också människor! Om du innerst inne vill nå framgång, våga prata med de som faktiskt är framgångsrika. Hur mycket tränar de? Vad kan de ge för tips till dig där du är just nu? Hur hanterar de prestationsångest? Hur lätt är det egentligen att nå toppen? Våga ta de här samtalen! Det är otroligt berikande och ger ofta många nya perspektiv och inspiration.

Fråga dig med handen på hjärtat; vad älskar du mest att göra?

7. Hitta nuet
När våra tankar och drömmar kretsar mycket kring framtiden, kan vi ibland tappa fotfästet litegrann. Här kan vi verkligen lära oss av våra livsnjutare, våra lurviga vänner. Att vara nära en hund, känna dens päls, andetagen. Doften. Närheten. Kärleken. Det kan ge ett andrum att ibland hitta tillbaka till det mest basala; tacksamheten över att vi får dela vardagen med våra lurviga. För när allt kommer omkring så är det ju den här vardagen som är livet. Inte att hela tiden längta någon annanstans, till andra mål.

8. Egoboosten
Plocka fram minnen med guldkant och njut igen. Beröm dig själv och hundarna för de framgångar du minns! Kanske just den där gången när du slog elitföraren, kanske när ni gjorde ett helt felfritt lopp, ögonblicket när en ung hund tog sina första riktigt stora steg som ledarhund. Du har säkert firat dina framgångar redan – men de tål alltid att firas igen!

Ta dig tid att glömma omvärlden och ”bara vara” tillsammans med hundarna!

9. Våga följa ditt hjärta
Det finns ingen annan som ska leva ditt och din hunds liv. Fråga dig, med handen på hjärtat, vad älskar ni mest att göra? Om prispallar, titlar och tävlingar inte fanns – hur skulle er vardag se ut då? När allt kommer omkring, är tävling en så otroligt liten del av våra liv med hund. Det är ju inte konstigt att vi tappar fotfästet och stabiliteten lite om vi ägnar hela vår vardag åt tävlingstankarna. Ibland kan det vara skönt (och viktigt) att stänga av omvärlden och vända sig till sig själv och hundarna för att hitta tillbaka till den allra innersta drivkraften i livet.

10. Ha tålamod
Trägen vinner. Det är inte bara ett talessätt utan stämmer verkligen. ”Hard work beats talent” är ett av mina favoritcitat! Tro på vad du gör, utvärdera och utvecklas vidare. Använd dina bollplank, tro på dig själv och tro på dina hundar! Det tar tid att bli riktigt duktig på någonting. Men det lyckliga är att tiden går oavsett vad du gör – så det är lika bra att ha roligt på vägen!

Annonser

One thought on “Tio tips mot prestationsångest

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s